Ob. Irena Lipowicz, tytularny profesor od prawa ale bez daty urodzenia, aktualnie zajmuje urząd pod tytułem: Rzecznik Praw Obywatelskich. W Konstytucji, obowiązującej w Polsce stoi zapisane.
Artykuł 80.
Każdy ma prawo wystąpienia, na zasadach określonych w ustawie, do Rzecznika Praw Obywatelskich z wnioskiem o pomoc w ochronie swoich wolności lub praw naruszonych przez organy władzy publicznej.
Artykuł 208.
1. Rzecznik Praw Obywatelskich stoi na straży wolności i praw człowieka i obywatela określonych w Konstytucji i innych aktach normatywnych.
2. Zakres i sposób działania Rzecznika Praw Obywatelskich określa ustawa.
Mój wniosek dotyczy braku prawa do sądu w Polsce
i pod datą 23-07-2012 r. taką oto otrzymałem odpowiedź.
Nadruk godła Polski BIURO RZECZNIKA PRAW OBYWATELSKICH RPO-666203/-I/11/KM 00-090 Warszawa Al. Solidarności 77 Tel. centr. 22 551 77 00 Fax 22 827 64 53 |
Warszawa, 23 LIP. 2012 Pan Zbigniew Grabowski [mój adres domowy] |
Zespół Prawa Konstytucyjnego
i Międzynarodowego
Szanowny Panie!
W odpowiedzi na skargę z dnia 26 czerwca 2012 r., z upoważnienia Rzecznika Praw Obywatelskich, działając na podstawie przepisu art. 11 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz. U. z 2001, Nr 14, poz. 147 ze zm.), przedstawiam następujące wyjaśnienia.
W piśmie z dnia 27 czerwca 2012 r. powtarza Pan część zarzutów, które zostały już podniesione w poprzedniej skardze do Rzecznika. W tym zakresie podtrzymuję stanowisko wyrażone w piśmie z dnia 22 maja 2012 r. W ocenie Rzecznika orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 20 marca 2012 r. oraz z dnia 16 marca 2012 r. (sygn. akt. II SAB/Gd 71/11) są prawidłowe i z tego względu nie można zgodzić się z Pańską skargą na działalność sędziów WSA w Gdańsku.
Rzecznik Praw Obywatelskich nie podziela wyrażonego w piśmie z dnia 26 czerwca 2012 r. zdania, że wprowadzenie przymusu adwokackiego oraz opłat sądowych jest niekonstytucyjne. Prawo do sądu zagwarantowane w przepisie art. 45 Konstytucji nie jest absolutne i może podlegać ograniczeniom. Zasadność jednak wprowadzania pewnych ograniczeń prawa do sądu, powinna podlegać ocenie z punktu widzenia przesłanek zawartych w art. 31 ust. 3 Konstytucji, który stanowi, że: „Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko
Druga kartka dokumentu.
2
w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw.” Celem wprowadzenia obowiązkowego zastępstwa przez profesjonalnego pełnomocnika w sprawach przed „naczelnymi” sądami w kraju (skarga wniesiona do Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawach z zakresu prawa administracyjnego czy kasacja do Sądu Najwyższego w sprawach prawa cywilnego) jest profesjonalizacja wpływających do tych sądów skarg. Profesjonalny pełnomocnik z jednej strony weryfikuje zasadność wniesienia skargi w powyższych sprawach, co gwarantuje, że tylko w sprawach, w których istnieją okoliczności uzasadniające wszczęcie postępowania przed NSA czy SN, taka skarga zostanie wniesiona. Z drugiej strony udział profesjonalnego pełnomocnika jest gwarancją prawidłowego sporządzenia pisma procesowego, co jest bardzo istotne z uwagi na wysokie wymogi formalne pism w postępowaniach przed wyżej wymienionymi sądami.
Wprowadzenie obowiązku uiszczania opłat sądowych także nie może być uznane za niezgodne z Konstytucją RP. Opłaty ograniczają ilość spraw w sądzie, gdyż obowiązek ich wniesienia powstrzymuje często obywateli przed inicjowaniem spraw błahych, czy takich, które mogą być rozwiązane bez pośrednictwa sądu. Jednocześnie wysokość opłat sądowych nie jest nadmierna, przez co nie można uznać, że stanowi przeszkodę do dochodzenia swoich praw w sądzie.
Ponadto w każdej sprawie sądowej istnieje możliwość zwolnienia strony od opłat sądowych, a także ustanowienia bezpłatnego pełnomocnika przez sąd. Taka regulacja umożliwia weryfikację wniosków obywateli i gwarantuje, że osoby, które zostają zwolnione z opłat i uzyskują darmową pomoc adwokata czy radcy prawnego faktycznie nie były w stanie pokryć powyższych kosztów.
W skardze do RPO podniósł Pan także sprawę wykonywania obowiązków Prezydenta RP przez Bronisława Komorowskiego po śmierci Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w dniu 10 kwietnia 2010 r. Nastąpiło to na podstawie przepisu art. 131 Konstytucji, który zobowiązuje Marszałka Sejmu do wykonywania obowiązków Prezydenta RP w przypadku m. in. śmierci Prezydenta. Z tego względu nie można podzielić Pańskiego
Trzecia kartka dokumentu.
3
zarzutu, że wykonywanie tych obowiązków przez Prezydenta Komorowskiego nastąpiło z naruszeniem prawa.
Z poważaniem
DYREKTOR ZESPOŁU
Mirosław Wróblewski
podpis nieczytelny
* * * * * * * * * *
Dokument dowodzi, że Ob. Irena Lipowicz, (tytularny profesor prawa!) nie odróżnia konstytucyjnej pomocy od pospolitego pouczenia, z którym mamy do czynie podczas: Kup Pan(i) cegłę! Powyższe stanowisko Ob. Ireny Lipowicz nie dziwi, jako że Ob. ta była członkiem Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia Narodowego opracowującej Konstytucję z 1997 r.