Warszawa, dnia 19 marca 2015 r.
MINISTERSTWO
ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI
Departament Poczty
DPO-WN.051.12.2015/EM
Pan
Zbigniew Grabowski
[mój adres domowy]
W nawiązaniu do Pana skargi dotyczącej problemów z wysyłaniem skarg za pośrednictwem ePUAP oraz niedosyłaniem potwierdzeń odbioru przesyłek za zwrotnym potwierdzeniem poniżej przedstawiam wyjaśnienia przekazanych kwestii.
Zgodnie z art. 19a ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114), minister właściwy do spraw informatyzacji zapewnia funkcjonowanie platformy ePUAP. Stosownie natomiast do art. 3 pkt 13 przedmiotowej ustawy, ePUAP jest systemem teleinformatycznym, w którym instytucje publiczne udostępniają usługi przez pojedynczy punkt dostępowy w sieci Internet.
W ramach obecnie realizowanego przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przy współpracy z Centrum Projektów Informatycznych projektu ePUAP2 prowadzone są prace mające na celu poprawę funkcjonowania platformy ePUAP, podniesienie sprawności, wydajności i dostępności platformy dla użytkowników, w tym w zakresie zmiany interfejsu użytkownika, sposobu wyszukiwania informacji i prezentowania danych z Katalogu Usług Publicznych, a także rozbudowy i wprowadzenia nowych funkcjonalności systemu ePUAP. Zmiany jakie zostaną wprowadzone to przede wszystkim widoczna zmiana interfejsu użytkownika, gdzie oprócz nowej szaty graficznej w ramach projektu poprawy ergonomii zoptymalizowano procesy biznesowe oraz od nowa zaprojektowano mechanizmy interakcji użytkownika z systemem ePUAP. Dzięki wprowadzonym zmianom portal będzie przyjaźniejszy w użyciu, a załatwianie spraw nie będzie wymagało specjalistycznej wiedzy i powinno trwać krócej. Zrealizowane prace koncepcyjne i projektowe bazowały na badaniach preferencji obywateli w odniesieniu do załatwiania spraw urzędowych on-line, a także na eksperckich analizach użyteczności obecnego serwisu ePUAP.
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji dołoży wszelkich starań w celu wyeliminowania jakichkolwiek utrudnień w wykorzystywaniu platformy ePUAP w przyszłości i zapewnienia prawidłowości jej funkcjonowania zgodnie z oczekiwaniami użytkowników.
Natomiast zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2008 r. o komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Polska” (Dz. U. Nr 180, poz. 1109, z późn. zm.) Minister Administracji i Cyfryzacji sprawuje nadzór nad Pocztą Polską S.A. i ma prawo władczego wkraczania w sprawy Poczty Polskiej S.A. jedynie w zakresie ściśle określonym w wyżej wymienionej ustawie.
Zgodnie z art. 122 ust. 2 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (Dz.U. z 2012 r., poz. 1529) kontrolę działalności pocztowej w zakresie świadczenia usług pocztowych sprawuje Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Poza tym chcielibyśmy
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji
ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa
Druga strona.
zaznaczyć, że ww. ustawa, a także rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 26 listopada 2013 r. w sprawie reklamacji usługi pocztowej (Dz. U. poz. 1468) regulują tryb postępowania reklamacyjnego w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usługi pocztowej przez operatora pocztowego.
Po wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego, które nie dałoby satysfakcjonującego rozstrzygnięcia, reklamujący ma prawo (zgodnie z art. 94-96 ustawy Prawo pocztowe) skorzystać z możliwości dochodzenia swoich roszczeń w postępowaniu przed sądem powszechnym, w drodze postępowania mediacyjnego przed Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej lub w drodze postępowania przed stałym polubownym sądem konsumenckim przy Prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
W związku z powyższym Pana skarga dotycząca niedosyłania potwierdzeń odbioru przesyłek za zwrotnym potwierdzeniem została przesłana do Poczty Polskiej S.A. z prośbą o rozpoznanie sprawy zgodnie z kompetencjami i udzielenie Panu odpowiedzi.
DYREKTOR Departamentu Poczty Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji Marcin WÓJTOWICZ podpis nieczytelny |
Podkreślenia w tekście moje.
Przy tym płakać się chce ze szczęścia. Na wszystko jest ustawa a sprawę ostatecznie załatwi niezawisły i niezależny, nawet od zdrowego rozsądku, sąd. W preambule Konstytucji nadal stoi: Pomni gorzkich doświadczeń…