Wszędzie tam, gdzie dokonano wyboru WŁADZ SOŁECKICH na ZEBRANIACH WIEJSKICH bez miejscowego STATUTU SOŁECTWA są nielegalne. Jest to wynik cwaniactwa i machlojki niezgodne z obowiązującym prawem. Takie wybory bezwzględnie winny być powtórzone po uprzednim uchwaleniu przez tubylczą ludność STATUTU SOŁECTWA w przyszłości KASZTEL. Tym sposobem powinna być budowana oddolnie NASZA WŁADZA wolna od partyjniactwa, hochsztaplerów, oszustów, pasożytów, spryciarzy czy też pospolitych złodziei.
Po mojemu podstawową jednostką samorządu winien być KASZTEL. Jest to nawiązanie do 1000-letniej historii NASZEJ OJCZYZNY – POLSKI. Dawnymi czasy KASZTEL było gród lub zamek z okolicą. Wtórowała temu idea.
TYLE OJCZYZNY ILE ZIEMI
TYLE WOLNOŚCI ILE WŁASNOŚCI
KASZTELEM zarządzał w dzisiejszym rozumieniu mianowany funkcjonariusz, urzędnik KASZTELAN. Badania socjologiczne mówią, że mieszkańcy znają się przynajmniej z widzenia. W otoczeniu wiejskim około 5.000 a w miejskim przy ich liczbie około 15.000. Tak ukształtowana historycznie ludność tworzy samodzielny byt prawny obecnie SOŁECTWO w przyszłości KASZTEL.
OBECNA PODSTAWA PRAWNA
POWSZECHNA DEKLARACJA PRAW CZŁOWIEKA
Uchwalona 10 XII 1948 przez ONZ w Paryżu.
Zważywszy, że uznanie przyrodzonej godności oraz równych i niezbywalnych praw wszystkich członków wspólnoty ludzkiej jest podstawą wolności, sprawiedliwości i pokoju na świecie, (…) zważywszy, że jest istotne, aby prawa człowieka były chronione przez przepisy prawa, tak aby człowiek nie musiał, doprowadzony do ostateczności, uciekać się do buntu przeciwko tyrani i uciskowi…
KONSTYTUCJA III RP/PRL BIS
Uchwalona 2 IV 1997 przez Zgromadzenie Narodowe w Warszawie.
Preambuła, czyli duch prawa. (…) pomni gorzkich doświadczeń z czasów, gdy podstawowe wolności i prawa człowieka były w naszej Ojczyźnie łamane, pragnąc na zawsze zagwarantować prawa obywatelskie, a działaniu instytucji publicznych zapewnić rzetelność i sprawność, w poczuciu odpowiedzialności przed Bogiem lub przed własnym sumieniem, ustanawiamy Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej jako prawa podstawowe dla państwa oparte na poszanowaniu wolności i sprawiedliwości, współdziałaniu władz, dialogu społecznym oraz na zasadzie pomocniczości umacniającej uprawnienia obywateli i ich wspólnot.
Art. 1. Rzeczpospolita Polska jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli.
Art. 2. Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej.
Art. 4. 1. Władza zwierzchnia w Rzeczypospolitej Polskiej należy do Narodu. 2. Naród sprawuje władzę przez swoich przedstawicieli lub bezpośrednio.
Art. 7. Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa.
Art. 8. 1. Konstytucja jest najwyższym prawem Rzeczypospolitej Polskiej. 2. Przepisy Konstytucji stosuje się bezpośrednio, chyba że Konstytucja stanowi inaczej.
Art. 15. 1. Ustrój terytorialny Rzeczypospolitej Polskiej zapewnia decentralizację władzy publicznej. 2. Zasadniczy podział terytorialny państwa uwzględniający więzi społeczne, gospodarcze lub kulturowe i zapewniający jednostkom terytorialnym zdolność wykonywania zadań publicznych określa ustawa.
Art. 62. 1. Obywatel polski ma prawo udziału w referendum oraz prawo wybierania Prezydenta Rzeczypospolitej, posłów, senatorów i przedstawicieli do organów samorządu terytorialnego, jeżeli najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat. 2. Prawo udziału w referendum oraz prawo wybierania nie przysługuje osobom, które prawomocnym orzeczeniem sądowym są ubezwłasnowolnione lub pozbawione praw publicznych albo wyborczych.
Art. 87. 1. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia. 2. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty prawa miejscowego.
USTAWA O SAMORZĄDZIE GMINNYM
Uchwalona 8 III 1990 przez Sejm w Warszawie.
Art. 9. 1. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
Art. 35. 1. Organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa rada gminy odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami. 2. Statut może przewidywać powołanie jednostki niższego rzędu w ramach jednostki pomocniczej. 3. Statut jednostki pomocniczej określa w szczególności:
- nazwę i obszar jednostki pomocniczej;
- zasady i tryb wyborów organów jednostki pomocniczej;
- organizację i zadania organów jednostki pomocniczej;
- zakres zadań przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposób ich realizacji;
- zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad działalnością organów jednostki pomocniczej.
Art. 36. 1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, a wykonawczym – sołtys. Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka. 2. Sołtys oraz członkowie rady sołeckiej wybierani są w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów, przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania. 3. Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.
LITERA PRAWA MÓWI JEDNOZNACZNIE
Prawo wybierania sołtysa i członków rady sołeckiej
przysługuje tylko POLAKOM,
którzy w dniu wyborów ukończyli 18 lat.
Takiego prawa nie ma ORGAN SOŁECTWA
ZEBRANIE WIEJSKIE.
STATUT GMINY SZEMUD
Uchwały Rady Gminy Szemud nr: IV/35/2015, 1/5/2018 i IV/52/2019.
Źródło: https://szemud.pl/151-statut-gminy-szemud.html
W Gminie Szemud odrębne Statuty Sołectwa mają: Szemud i Karczemki.
Źródło: https://szemud.pl/solectwa.html
STATUTU GMINY SZEMUD TEKST UJEDNOLICONY
47. 1. Jednostkami pomocniczymi gminy są sołectwa. 2. 2. Nadzór nad działalnością sołectw sprawuje Rada i Wójt.
50. 1. Granice sołectw, organizację, zakres i zasady działania określają odrębne statuty, nadawane przez Radę. 8. Zebranie wiejskie dokonuje wyboru władz sołeckich: wykonawczej (Sołtys) i pomocniczej (Rada Sołecka). Kadencja tych władz trwa 5 lat.
Powyżej udowodniłem ponad wszelką wątpliwość. Zgodnie z duchem i literą prawa.
ZEBRANIE WIEJSKIE nie prawa wybierać
SOŁTYSA i RADĘ SOŁECKĄ.
20.284 liczba mieszkańców Gminy Szemud na 31-12-2023.
Statutu Sołectwa w Gminie Szemud mają: Szemud i Karczemki.
Proszę zwrócić uwagę na daty. Zarządzenie wójta opatrzone jest datą 26-08-2024 zaś pierwsze wybory władz sołectwa miały miejsce 9-09-2024 w największej wsi Bojano. Zatem od zarządzenia pierwszych wyborów upłynęło zaledwie 13 dni. Zaiste dziwne jest, że owe wybory nie odbyły się jednego dnia a zostały rozciągnięte aż do 26-09-204. Czy nie jest to dowód koteryjnego działania wójta? Zapewne zarezerwował sobie udział w tych wyborczych szopkach, aby pilnie przyglądać się jak to tubylcza ludność wybiera swoją pierwszą i najważniejszą władzę. No i rzecz najważniejsza. Dlaczego w BIP Gminy Szemud nie żadnych informacji o tych wyborach? Kto i na jakiej podstawie kandydował do funkcji sołtysa i na jakiej podstawie ktoś został wybrany sołtysem. Sądzę, że tak działo się w większości wsi w POLSCE.
Zgodnie z art. 9. 1 u.s.g. sołtys pełni przede wszystkim funkcję łącznika między mieszkańcami sołectwa a samorządem gminnym. Zatem sołtys nie może być radnym gminy. Jako organ wykonawczy sołtys realizuje uchwały zebrania wiejskiego oraz ma kompetencje we wszystkich sprawach, w których przepisy prawa powszechnie obowiązującego lub statut sołectwa powierzają mu wyłączną kompetencję. Praktyka w zakresie uchwalania statutów sołectw nie jest jednolita. Niektóre rady gminy uchwalają jedną ordynację wyborczą dla wszystkich jednostek pomocniczych, inne zamieszczają stosowne postanowienia w statutach jednostek pomocniczych, przy czym stopień ich szczegółowości, obszerność regulacji i poziom wyczerpania zakresu normowania wahają się znacząco. Uchwalając statut sołectwa rada gminy musi w każdym przypadku dochować zgodności zapisów statutu z regulacją ustawową. W szczególności nie może powierzyć wyboru sołtysa i rady sołeckiej zebraniu wiejskiemu ani wprowadzać dodatkowych ograniczeń prawa wyborczego.
Z kolei, rada sołecka, choć obligatoryjnie [obowiązkowo] powoływana, nie jest organem samodzielnym uprawnionym do reprezentowania sołectwa. Jest to wyłącznie podmiot o charakterze doradczym i opiniodawczym, stworzony w celu wspomagana sołtysa w realizacji jego zadań. Ustawa wymaga, by wybór sołtysa i członków rady sołeckiej nastąpił w głosowaniu tajnym i bezpośrednim. Gmina nie może wprowadzić innych przesłanek ważności wyboru. Wybory organów sołectwa będą zawsze ważne bez względu na liczbę osób obecnych na głosowaniu.
Wyboru sołtysa i rady sołeckiej dokonuje ogół stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania na zebraniu wiejskim albo w sposób przyjęty dla wyboru radnych. Przy tym zebranie wiejskie jest pojęciem szerszym, którym określa się zgromadzenie mieszkańców sołectwa, zamieszkujących stale na jego terenie, zwołane przez uprawnione podmioty w celu podjęcia rozstrzygnięcia, wyrażenia stanowiska czy opinii w określonej sprawie. Zaś zgromadzenie ogółu mieszkańców danego sołectwa to ogół tylko tych mieszkańców, którym przysługuje czynne prawo wyborcze. W przeciwnym razie każde zgromadzenie mieszkańców sołectwa można by uznać za zebranie wiejskie, a tym samym za organ sołectwa. W praktyce wyboru sołtysa i rady sołeckiej dokonają często wyłącznie uprawnieni mieszkańcy sołectwa w dacie i miejscu zwołanego zebrania wiejskiego. Konieczne zatem jest zastosowanie odpowiednich nazw nagłówkowych w dokumentach utrwalających ich przebieg, tak aby nie było wątpliwości, kto dokonał wyboru sołtysa i rady sołeckiej.
W większości Gminy Szemud wybory władz sołeckich w 2024 r. są nielegalne, bo niezgodne z obowiązującym prawem. Wszystkie sołectwa winny mieć statuty. Natomiast prawo wybierania sołtysa oraz członków rady sołeckiej przysługuje tylko osobom fizycznym (mającym status stałego mieszkańca sołectwa, uprawnionego do głosowania), a nie organowi sołectwa, jakim jest zebranie wiejskie. Powołany przepis jest na tyle ogólny, że musi zostać doprecyzowany w statucie sołectwa (art. 35 ust. 3 pkt 2 u.s.g.), w szczególności co do:
- kwestii zarządzania wyborów,
- trybu zgłaszania kandydatów,
- zasad ustalania wyników wyborów.
W statucie powinny znaleźć się też regulacje dotyczące:
- weryfikacji prawidłowości procesu wyborczego, a więc rozstrzygnięcia protestów wyborczych i
- podjęcia uchwały w przedmiocie ważności wyborów sołtysa (stwierdzenia ważności bądź nieważności przeprowadzonych wyborów).
Czytaj więcej na Prawo.pl: https://www.prawo.pl/samorzad/regulamin-wyboru-soltysa,527471.html
PODSUMOWANIE
UWOLNIĆ SOŁECTWO w przyszłości KASZTEL
Aby jak te ptaki latać i szybować w bezkresnej przestrzeni zdani wyłącznie na własne siły.
Przed NAMI MIESZKAŃCAMI WSI, gdzie wybór sołtysów i rad sołeckich odbył się nielegalnie – niezgodnie z obowiązującą literą prawa – mamy szansę wybrać NASZEGO SOŁTYSA i uwolnić się od cwaniactwa i partyjniactwa. W tym celu należy rozpocząć od uchwalenia STATUTU SOŁECTWA w przyszłości KASZTEL. Natomiast każdy pretendent do przyszłego urzędu KASZTELANA powinien ujawnić:
IMIĘ/IMIONA I NAZWISKO OD URODZENIA, DATĘ URODZENIA, MIEJSCE STAŁEGO ZAMIESZKANIA OD URODZENIA, ŚWIADECTWO ZDROWIA O ZDOLNOŚCI DO FUNKCJI, WYKSZTAŁCENIE, POSIADANY MAJĄTEK W KRAJU I ZA GRANICĄ, PRZYNALEŻNOŚĆ DO PARTII POLITYCZNYCH LUB STRONNICTW OD URODZENIA.
Na podstawie takich danych każdy wyborca z czystym sumieniem przystąpi lub oleje wybory sołtysa, albo dokona jakiegoś wyboru. Natomiast każdy, kto olał wybory sołtysa niech nie ma pretensji, że np. jego posesję systematycznie zalewają wody opadowe, albo drobne pijaczki systematycznie wyrzucają pojemniki po alkoholu i oddają mocz na jego posesję.
Od dłuższego czasu podejmuję próby, aby upowszechnić idee WOLNEGO KASZTELU. W tym celu systematycznie drukuję ulotki, które rozpowszechniam. Skutki jak na razie mizerne. Ostatnio takie ulotki rozdałem podczas pobytu w Jastarni. Preferuję ulotki na kartce papieru formatu A4, jako że po złożeniu mamy do dyspozycji 4 strony, na których można umieścić sporo informacji.
Rzecz wymaga dalszego doskonalenia. Jeżeli jakieś sołectwo nie ma statutu, to od tego należy zacząć? Sądzę, że zawsze znajdzie się kilka osób, którym zależy na tym, aby we wsi panował ład i porządek. Ta garstka ludzi powinna zainicjować procedurę uchwalenia STATUTU SOŁECTWA. Weźmy zatem gminę, w której mieszkam. Gmina Szemud liczy nieco ponad 20 tys. mieszkańców. Szczegółowy wykaz miejscowości z liczbą mieszkańców powyżej. Przy tym tylko dwie wioski, nie największe, mają własne statutu: Karczemki 546 mieszkańców i Szemud 2.206. Przy tym największa wieś w gminie Bojano 4.423 mieszkańców nie ma własnego statutu. W podobnej sytuacji zapewne jest bardzo wiele wsi w POLSCE. Taka wieś jak Bojano, powyżej 4.000 mieszkańców i jej podobne powinny stać się gminą. Sądzę, że każda wieś o liczbie mieszkańców 4 do 6 tys. mieszkańców powinna być samodzielną gminą w przyszłości KASZTELEM.
Aby do tego doszło pierwej trzeba mieć WŁASNY STATUT SOŁECKI. Tu jeszcze jedna rzecz, która wymaga wyjaśnienia. Ustawowym wymogiem formalnym jest zgłaszanie kandydatów na sołtysa i członków rady sołeckiej. Postuluję, aby funkcje doradcze i kontrolne SOŁECTWA/KASZTELU sprawował KONWENTYKL NESTORÓW. Uczestnikiem tego gremium powinni być wybrani DOŻYWOTNIO obywatele, którzy ukończyli 65 lat i są niezależni, to znaczy utrzymują się wyłącznie z emerytury/renty lub innych własnych dochodów. Liczba nestorów powinna mieścić się od 3 do max. 7.
Przy dzisiejszych możliwościach dotarcie z informacjami do wybranej ludności nie jest problemem. I tak może powstać w przyszłości BOJANO GMINA pod domeną bojano-kasztel.pl. Jest zaiste zdumiewające, że Gminie Szemud liczącej aż 23 wsi tylko dwie mają statuty. Czego to dowodzi? Ano w tych wsiach są ludzie, którzy potrafili zebrać się do kupy, aby wedle własnych kryteriów wybrać sobie sołtysa, który reprezentuje ich interesy wobec wójta i rady gminnej. Zatem wypada postawić pytanie. Dlaczego większość wsi POLSKICH nie ma własnego statutu. Gdyby każda wieś i miasto było niezależnym KASZTELEM wedle proponowanego przeze mnie modelu to jestem głęboko przekonany nie doszło by tylu ludzkich dramatów jakie wydarzyły się na Dolnym Śląsku.
Dążenie do WOLNEGO KASZTELU jest proste. Łatwiejsze jest to wszędzie tam, gdzie wieś nie ma jeszcze STATUT SOŁECTWA. Wystarczy, aby skrzyknęło się kilku ludzi, którzy chcą takiej niezależności. Opłacenie domeny i stworzenie odpowiedniego hostingu czy portalu to nie są duże pieniądze.
Więc Panie i Panowie, POLKI i POLACY. Do roboty. Niech nikt nie biadoli. Ja nic nie mogę. Czy aby na pewno? Już 17 lat próbuję obudzić NARÓD do działania.
* * * * *
PS post scriptum (łac. po piśmie). 5-09-2024
Ludność POLSKI to około 38 mln obywateli. W miastach (1 tys.) mieszka 23 mln (60%) zaś we wsiach (43 tys.) mieszka 15 mln (40%) RODAKÓW. Przy tym największe miasto WARSZAWA liczy 1,8 mln mieszkańców a najmniejsze OPATOWIEC ma 308 mieszkańców. Natomiast największą wsią są KOZY (województwo śląskie, powiat bielski) liczy ponad 12 tys. mieszkańców. Obok tego mamy kilkanaście wsi, w których mieszka tylko jedna osoba. Inny podział POLSKI, który kształtował się u nas od setek lat to PARAFIE KATOLICKIE. Jest ich w POLSCE 10.357 w tym 676 parafie zakonne.
Zakładam. Wsie w POLSCE mogą tworzyć KASZTEL o liczbie mieszkańców 4 do 6 tys. to wychodzi: 15 mln dzielone przez 4 lub 6 tys. mamy 3.750 lub 2.500 KASZTELI WIEJSKICH. Następnie przyjmując, że ludność miejska może tworzyć KASZTEL o liczbie mieszkańców 6 do 15 tys. otrzymujemy: 23 mln dzielone przez 6 lub 15 tys. mamy 3.834 lub 1. 534 KASZTELI MIEJSKICH. Dodają odpowiednio obie wielkości wychodzi, że w POLSCE powinno być nie mniej niż (2.500 + 1.533) 4.034 do (3.750 + 3.834) 7.584 KASZTELANÓW. Łącząc oba podziały kraju administracyjny i kościelny należy przyjąć.
OJCZYZNĘ powinny tworzyć 4 do 8 tys. SAMODZIELNE KASZTELE
Przyjmując, że organem kontrolnym KASZTELU jest KONWEKTYL SENIORÓW w liczbie 3 do 7. To przy liczbie KASZTELI 4 do 8 tys. otrzymamy 12 do 56 tys. NESTORÓW dożywotnio sprawujących kontrole nad prawidłowym funkcjonowaniem KASZTELU.
Jaki jest stan obecny? Według Państwowej Komisji Wyborczej w wyborach 2024 r. wybierano 2.477 wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Przy tym 1.432 wójtów i 726 burmistrzów w gminach do 20 tys. mieszkańców. Oraz 32 wójtów, 180 burmistrzów i 107 prezydentów miast w gminach powyżej 20 tys. Liczba radnych w radzie gminy zależy od liczby mieszkańców danej gminy:
- do 20 tys. mieszkańców mamy 15 radnych;
- do 50 tys. mieszkańców mamy 21 radnych;
- do 100 tys. mieszkańców mamy 23 radnych;
- do 200 tys. mieszkańców mamy 25 radnych oraz po trzech na każde dalsze rozpoczęte 100 tys. mieszkańców nie więcej jednak niż 45 radnych
Wyjątek stanowi Rada m. st. Warszawy. I tak radni województw 552, radni powiatów 6.170, radni gmin i miast 39.416, radni Warszawy 420. Łącznie radnych 46.558.
DLACZEGO MAMY TAKI SYSTEM SPRAWOWANIA WŁADZY W POLSCE?
Nie trzeba sięgać daleko. Wystarczy zajrzeć do książki autorstwa NICCOLO DI BERNARDO DEI MACHIAVELLI (1469 – 1527) prawnik, filozof, pisarz społeczny i polityczny, historyk i dyplomata florencki, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli renesansowej myśli politycznej. Napisał traktat o zdobywaniu i utrzymaniu władzy KSIĄŻĘ. Spopularyzował też zasadę CEL UŚWIĘCA ŚRODKI.
Miłośnikami tego traktatu byli: OLIVER CROMWELL (1599 – 1658) polityk angielski, główna postać angielskiej wojny domowej, lord protektor Anglii, Szkocji i Irlandii 1653–1658; NAPOLEON BONAPARTE (1769 -1821) francuski wojskowy i polityk pochodzenia włoskiego, głowa państwa – najpierw I Republiki Francuskiej jako Pierwszy Konsul w latach 1799–1804, a potem głowa I Cesarstwa Francuskiego jako cesarz Francuzów Napoleon I w latach 1804–1814; a ADOLF HITLER (1889 – 1945) niemiecki polityk pochodzenia austriackiego, kanclerz Rzeszy od 30 stycznia 1933, Wódz i kanclerz Rzeszy od 2 sierpnia 1934 do śmierci; twórca i dyktator III Rzeszy, czytał ja przed snem.
Kto zaś chce zobaczyć na czym powinny polegać uczciwe wybory polecam klasyczny film z 1943 Nieznajomy w mieście. Data premiery 2-10-2024. Rzecz dzieje się mieście Crown Port. Panuje tu korupcja. Zbliżają się wybory na burmistrza. Udział w nich postanawia wziąć młody prawnik Bill Adams, świadom sytuacji obywateli. W miasteczku zjawia się nieznany nikomu John Josephus Grant, który zaczyna pomagać Billowi…
Acha! 6-09-2024. Tak dla przykładu.
GMINA SZEMUD, tu mieszkam, to typowa gmina wiejska. Zajmuje obszar 176,6 km2 i ma ponad 20 tys. mieszkańców. Gmina składa się z 23 wsi [od 228 do 4.423 mieszkańców] i tyluż sołtysów oraz 15 radnych. Łącznie więc Rada Gminy Szemud liczy (15 radnych + 23 sołtysów) 38 osób. Jako że sołtys ma prawo brania udziału w posiedzeniach rady gminy. Wedle proponowanego przeze mnie podziału POLSKI na KASZTELE, przy liczbie mieszkańców 4 do 6 tys. w obszarach wiejskich Gmina Szemud powinna być podzielona na 4 lub 5 KASZTELI. Ludzie sami powinni decydować do jakiego KASZTELU chcą należeć, aby w pełni odpowiadać solidarnie za cały swój majątek i prawidłowe funkcjonowanie.
Weźmy teraz GMINĘ LWÓWEK ŚLĄSKI. To moje rodzinne strony. Jest to gmina miejsko-wiejska. Zajmuje obszar 240,4 km2 i ma około 17 tys. mieszkańców. Gmina składa się z 28 wsi [od 45 do 839 mieszkańców] i tyluż sołtysów. Łącznie więc Rada Gminy Lwówek Śląski (15 radnych + 28 sołtysów) 43 osoby. Przyjmując jak wyżej. Ta gmina powinna być podzielona na miejski KASZTEL LWÓWEK ŚLĄSKI z liczbą mieszkańców około 9 tys. oraz 2 lub 3 wiejskie KASZTELE.
CZY WARTO BIĆ SIĘ O TAKI PODZIAŁ?