Wiceprezes Sądu Rejonowego w Gdyni, SSR Krzysztof Koczyk tak oto mnie oświecił.
PREZES
Gdynia, dnia 17 marca 2011 r.
SĄDU REJONOWEGO W GDYNI
PLAC KONSTYTUCJI 5, 81 -969 GDYNIA
Adm. 4012-28/11, Sk. 10/11
Pan Zbigniew Grabowski
W odpowiedzi na Pana pisma z dnia 23 lutego 2011 r. i l marca 2011 r. uprzejmie wyjaśniam, co następuje:
Art. 191 kodeksu postępowania cywilnego stanowi, iż powód może dochodzić jednym pozwem kilku roszczeń przeciwko temu samemu pozwanemu, jeżeli nadają się one do tego samego trybu postępowania oraz jeżeli sąd jest właściwy ze względu na ogólną wartość roszczeń, a ponadto – gdy roszczenia są różnego rodzaju – o tyle tylko, o ile dla któregokolwiek z tych roszczeń nie jest przewidziane postępowanie odrębne ani też nie zachodzi niewłaściwość sądu według przepisów o właściwości bez względu na wartość przedmiotu sporu.
Przepisy kodeksu postępowania cywilnego przewidują 2 tryby postępowania: procesowy – w tym trybie prowadzi się np. postępowanie o alimenty i nieprocesowy – w tym trybie prowadzi się np. postępowanie o pozbawienie władzy rodzicielskiej.
W konsekwencji konieczne było rozdzielenie żądań zawartych w Pana piśmie z dnia 29 grudnia 2010 r. do dwóch osobnych postępowań, co nastąpiło w oparciu o zarządzenie Przewodniczącej 111 Wydziału Rodzinnego i Nieletnich z dnia 2 lutego 2011 r. (k. 7 akt 111 RNsm 112/11).
Z uwagi na powyższe konieczne były kolejne odpisy Pana pisma z dnia 29 grudnia 2010 r., natomiast nie było sytuacji, aby Pana pismo zaginęło.
Zgodnie z § 9 ust. l pkt 4 zarządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 grudnia 2003 r. w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej (Dz. Urz. MS z 2003 r., Nr 5, póz. 22 ze zm.) w zakresie czynności w sprawach sądowych do obowiązków kierownika sekretariatu należy w szczególności sporządzanie wezwań i zawiadomień. Natomiast § 9 ust. 2 ww. zarządzenia stanowi, iż czynności
Druga strona dokumentu.
określone w ust. l należą do samodzielnego zakresu działania kierownika sekretariatu. Kierownik sekretariatu podpisuje również pisma dotyczące tych czynności, zaś z § 9 ust. 3 ww. zarządzenia wynika, iż kierownik sekretariatu może upoważnić określonych pracowników do sporządzania i podpisywania wezwań i zawiadomień, o których mowa w ust. l pkt 4, a za zgodą przewodniczącego wydziału – także do wykonywania innych czynności wymienionych w ust. 1.
W konsekwencji zgodnie z powyższymi przepisami wezwanie o usunięcie braków formalnych pisma, w oparciu o zarządzenie Przewodniczącej III Wydziału Rodzinnego i Nieletnich z dnia 2 lutego 2011 r., przygotował sekretarz sądowy upoważniony przez kierownika sekretariatu.
Podana w treści wezwania z dnia 5 lutego 2011 r. data wniesienia pisma 2 lutego 2011 r. jest datą wpływu Pana pisma do III Wydziału Rodzinnego i Nieletnich.
Zgodnie z § 133 zd. pierwsze zarządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 grudnia 2003 r. w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej w skierowanym do strony wezwaniu o usunięcie braków formalnych pisma należy zamieścić pełny tekst zarządzenia przewodniczącego wydziału ze wskazaniem terminu wykonania i pouczeniem o skutkach niewykonania zarządzenia.
Z przepisu tego nie wynika konieczność wskazania podstawy prawnej w wezwaniu o usunięcie braków formalnych pisma.
Z wyrazami szacunku Wiceprezes Sądu Rejonowego w Gdyni SSR Krzysztof Koczyk podpis nieczytelny |
* * * * * * * * * *
W obowiązującej Konstytucji w Polsce stoi napisane:
Artykuł 7.
Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa.
Artykuł 8.
-
Konstytucja jest najwyższym prawem Rzeczypospolitej Polskiej.
-
Przepisy Konstytucji stosuje się bezpośrednio, chyba że Konstytucja stanowi inaczej.
Artykuł 176.
-
Postępowanie sądowe jest co najmniej dwuinstancyjne.
-
Ustrój i właściwość sądów oraz postępowanie przed sądami określają ustawy.
Natomiast „Kodeks postępowania cywilnego” stanowi:
Art. 165. § 1. Terminy oblicza się według przepisów prawa cywilnego.
§ 2. Oddanie pisma procesowego w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego jest równoznaczne z wniesieniem go do sądu.
§ 3. To samo dotyczy złożenia pisma przez żołnierza w dowództwie jednostki wojskowej albo przez osobę pozbawioną wolności w administracji zakładu karnego oraz przez członka załogi polskiego statku morskiego u kapitana statku.
Ostemplowałem NIEPOCZYTALNOŚĆ