Sądowa sztuczka WSA. Marek Gorski.

 

Dlaczego nazywam to sądowa sztuczką? Sędzia NSA Marek Gorski w ogóle nie ustosunkował się do mojego podstawowego zarzutu, braku postanowienia o przekazaniu sprawy zgodnie z właściwością, o czym mówi art. 65 kpa. Tym samym zamknął mi drogę do kasacji, jako że ja osobiście nie mogę tego zrobić, gdyż w Polsce obowiązuje przymus adwokacki, co moim zdaniem jest sprzeczne z Konstytucją, art.: 45, 78 i 176. Wypada tu tylko dodać, że do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka przymus adwokacki nie obowiązuje i każdy, kto tylko zechce może sam złożyć tam skargę.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku doręczył mi postanowienie w sprawie mojej skargi na Wojewodę Pomorskiego. Trzy kartki są szczepione dwoma metalowymi zszywkami.

Oto treść tego dokumentu.

Wojewódzki Sąd Administracyjny

w Gdańsku

80-219 Gdańsk, ul. Zwycięstwa 16/17

WYDZIAŁ III

tel. 0-58 52-44-400

Dnia 30 czerwca 2011 r.

Sygn. akt III SAB/Gd 15/1

W odpowiedzi należy podać

sygnaturę akt Sądu

Zbigniew Grabowski

[mój adres domowy]

DORĘCZENIE ODPISU POSTANOWIENIA

od którego przysługuje skarga kasacyjna

W wykonaniu zarządzenia z dnia 29 czerwca 2011 r. sekretariat Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego doręcza Panu jako skarżącemu – odpis postanowienia z dnia 29 czerwca 2011 r. wraz z uzasadnieniem.

STARSZY SEKRETARZ

Hanna Tarnawska

podpis nieczytelny

POUCZENIE

  1. Na powyższe postanowienie przysługuje skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego, w terminie 30 dni od daty doręczenia orzeczenia z uzasadnieniem, za pośrednictwem tutejszego Sądu. Skarga kasacyjna złożona po upływie tego terminu zostanie odrzucona (art. 178 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz.U. Nr 153, póz. 1270 ze zm.).

  2. Skarga kasacyjna, pod rygorem odrzucenia, powinna być sporządzona przez pełnomocnika będącego adwokatem lub radcą prawnym, albo doradcą podatkowym – w sprawach obowiązków podatkowych lub rzecznikiem patentowym – w sprawach własności przemysłowej.

  3. Strona może wystąpić do Sądu o przyznanie jej prawa pomocy przez ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego. Wniosek w tym przedmiocie powinien być złożony na urzędowym formularzu określonym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. (Dz.U. Nr 227, póz. 2245). Złożenie tego wniosku nie przerywa biegu terminu do wniesienia skargi kasacyjnej.

  4. Urzędowe formularze, o których mowa w pkt 3 są udostępniane we wszystkich wojewódzkich sądach administracyjnych oraz w Naczelnym Sądzie Administracyjnym, w urzędach gmin a także w internecie pod adresem: http://www.nsa.gov.pi//

  5. Strony i ich przedstawiciele mają obowiązek zawiadomić Sąd o każdej zmianie swego zamieszkania, adresu do doręczeń lub siedziby. W razie zaniedbania tego obowiązku pismo sądowe pozostawione zostanie w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia chyba, że nowy adres jest Sądowi znany.

WSA/dor.2a – doręczenie odpisu postanowienia, od którego przysługuje skarga kasacyjna

Druga kartka dokumentu.

Sygn. akt III SAB/Gd 15/11

POSTANOWIENIE

Dnia 29 czerwca 2011 r.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku

w składzie następującym:

Przewodniczący Sędzia NSA Marek Górski

po rozpoznaniu w dniu 29 czerwca 2011 r.

na posiedzeniu niejawnym sprawy

ze skargi Zbigniewa Grabowskiego

na bezczynność Wojewody Pomorskiego

w przedmiocie wykonania powierzchni drogi i zasądzenia odszkodowania

postanawia

odrzucić skargę.

Pieczęć okrągła z godłem z napisem

* WOJEWÓDZKI SĄD ADMINISTRACYJNY *

W GDAŃSkU * 6 *

Na oryginale właściwe podpisy

Za zgodność

H. Tarnawska

Sekretarz Sądowy

Trzecia kartka pierwsza strona dokumentu.

Sygn. akt II! SAB/Gd 15/11

Uzasadnienie

     Zbigniew Grabowski złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku na bezczynność Wojewody Pomorskiego, w której domagał się: postąpienia zgodnie z art. 35 do 38 oraz art. 65 a także art 223, art. 229 i art. 231 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, nakazania organowi wykonanie nawierzchni drogi ul. […] w […] i spowodowanie „ujednolicenia możliwości komunikowania się z urzędami przez e-mail”. Ponadto wniósł o zasądzenie odszkodowania, zadośćuczynienia oraz kosztów procesowych. W uzasadnieniu twierdził m.in., że przedmiotową drogę utwardził i wielokrotnie naprawiał, ale została ona zniszczona równiarką.

     W odpowiedzi na skargę Wojewoda Pomorski wniósł o jej oddalenie, ewentualnie odrzucenie. Organ wskazał, że skarżący występował o odwołanie z zajmowanych stanowisk sekretarza Gminy […] oraz Naczelnika w Starostwie Powiatowym w Wejherowie i otrzymał stosowne wyjaśnienia, co do właściwości organów w sprawie. Natomiast sprawy dotyczące nawierzchni drogi oraz ujednolicenia sposobu komunikacji miedzy urzędami leżą poza kompetencjami Wojewody. Brak również podstaw do zaspokojenia wskazanych w skardze roszczeń.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku zważył, co następuje:

     Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. – Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. Nr 153, póz. 1269 ze zm.) – w skrócie p.p.s.a., sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości przez kontrolę działalności administracji publicznej oraz rozstrzyganie sporów kompetencyjnych i o właściwość miedzy organami jednostek samorządu terytorialnego, samorządowymi kolegiami odwoławczymi i między tymi organami a organami administracji rządowej.

      Rozwinięcie powyższego przepisu stanowi art. 3 § 2 p.p.s.a., który przewiduje, iż kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na:

   1) decyzje administracyjne;

    Trzecia kartka druga strona dokumentu.

   2) postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie albo kończące postępowanie, a także na postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty;

   3) postanowienia wydane w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym, na które służy zażalenie;

   4) inne niż określone w pkt 1-3 akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa;

   4a) pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach;

   5) akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej;

   6) akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, inne niż określone w pkt 5, podejmowane w sprawach z zakresu administracji publicznej;

   7) akty nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialnego;

   8) bezczynność organów w przypadkach określonych w pkt 1-4a.

     W myśl natomiast art. 58 § 1 pkt 1 p.p.s.a. sąd odrzuca skargę, jeżeli sprawa nie należy do właściwości sądu administracyjnego.

     Zdaniem Sądu żadna z poruszonych przez skarżącego spraw nie należy do kompetencji sądu administracyjnego. Kwestie rozwiązania stosunku pracy oraz odszkodowania mają charakter cywilnoprawny, zaś w sprawie naprawy przedmiotowej drogi nie toczyło się żadne postępowanie administracyjne. Skarżący nie wykazał, aby tak kwestia była przedmiotem planu zagospodarowania przestrzennego. W konsekwencji nie można mówić o bezczynności w rozumieniu art. 3 § 2 pkt 8 p.p.s.a. Niewątpliwe sprawa nie podlega kognicji sądów administracyjnych.

     Mając na względzie powyższe Sąd, na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 p.p.s.a., odrzucił skargę.

Pieczęć okrągła z godłem z napisem

* WOJEWÓDZKI SĄD ADMINISTRACYJNY *

W GDAŃSkU * 6 *

Na oryginale właściwe podpisy

Za zgodność

H. Tarnawska

Sekretarz Sądowy

Dodaj komentarz