Dlaczego nazywam to sądowa sztuczką? Sędzia NSA Marek Gorski w ogóle nie ustosunkował się do mojego podstawowego zarzutu, braku postanowienia o przekazaniu sprawy zgodnie z właściwością, o czym mówi art. 65 kpa. Tym samym zamknął mi drogę do kasacji, jako że ja osobiście nie mogę tego zrobić, gdyż w Polsce obowiązuje przymus adwokacki, co moim zdaniem jest sprzeczne z Konstytucją, art.: 45, 78 i 176. Wypada tu tylko dodać, że do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka przymus adwokacki nie obowiązuje i każdy, kto tylko zechce może sam złożyć tam skargę.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku doręczył mi postanowienie w sprawie mojej skargi na Wojewodę Pomorskiego. Trzy kartki są szczepione dwoma metalowymi zszywkami.
Oto treść tego dokumentu.
Wojewódzki Sąd Administracyjny
w Gdańsku
80-219 Gdańsk, ul. Zwycięstwa 16/17
WYDZIAŁ III
tel. 0-58 52-44-400
Dnia 30 czerwca 2011 r.
Sygn. akt III SAB/Gd 15/1
W odpowiedzi należy podać
sygnaturę akt Sądu
Zbigniew Grabowski [mój adres domowy] |
DORĘCZENIE ODPISU POSTANOWIENIA
od którego przysługuje skarga kasacyjna
W wykonaniu zarządzenia z dnia 29 czerwca 2011 r. sekretariat Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego doręcza Panu jako skarżącemu – odpis postanowienia z dnia 29 czerwca 2011 r. wraz z uzasadnieniem.
STARSZY SEKRETARZ Hanna Tarnawska podpis nieczytelny |
POUCZENIE
-
Na powyższe postanowienie przysługuje skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego, w terminie 30 dni od daty doręczenia orzeczenia z uzasadnieniem, za pośrednictwem tutejszego Sądu. Skarga kasacyjna złożona po upływie tego terminu zostanie odrzucona (art. 178 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz.U. Nr 153, póz. 1270 ze zm.).
-
Skarga kasacyjna, pod rygorem odrzucenia, powinna być sporządzona przez pełnomocnika będącego adwokatem lub radcą prawnym, albo doradcą podatkowym – w sprawach obowiązków podatkowych lub rzecznikiem patentowym – w sprawach własności przemysłowej.
-
Strona może wystąpić do Sądu o przyznanie jej prawa pomocy przez ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego. Wniosek w tym przedmiocie powinien być złożony na urzędowym formularzu określonym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. (Dz.U. Nr 227, póz. 2245). Złożenie tego wniosku nie przerywa biegu terminu do wniesienia skargi kasacyjnej.
-
Urzędowe formularze, o których mowa w pkt 3 są udostępniane we wszystkich wojewódzkich sądach administracyjnych oraz w Naczelnym Sądzie Administracyjnym, w urzędach gmin a także w internecie pod adresem: http://www.nsa.gov.pi//
-
Strony i ich przedstawiciele mają obowiązek zawiadomić Sąd o każdej zmianie swego zamieszkania, adresu do doręczeń lub siedziby. W razie zaniedbania tego obowiązku pismo sądowe pozostawione zostanie w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia chyba, że nowy adres jest Sądowi znany.
WSA/dor.2a – doręczenie odpisu postanowienia, od którego przysługuje skarga kasacyjna
Druga kartka dokumentu.
Sygn. akt III SAB/Gd 15/11
POSTANOWIENIE
Dnia 29 czerwca 2011 r.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku
w składzie następującym:
Przewodniczący Sędzia NSA Marek Górski
po rozpoznaniu w dniu 29 czerwca 2011 r.
na posiedzeniu niejawnym sprawy
ze skargi Zbigniewa Grabowskiego
na bezczynność Wojewody Pomorskiego
w przedmiocie wykonania powierzchni drogi i zasądzenia odszkodowania
postanawia
odrzucić skargę.
Pieczęć okrągła z godłem z napisem * WOJEWÓDZKI SĄD ADMINISTRACYJNY * W GDAŃSkU * 6 * |
Na oryginale właściwe podpisy Za zgodność H. Tarnawska Sekretarz Sądowy |
Trzecia kartka pierwsza strona dokumentu.
Sygn. akt II! SAB/Gd 15/11
Uzasadnienie
Zbigniew Grabowski złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku na bezczynność Wojewody Pomorskiego, w której domagał się: postąpienia zgodnie z art. 35 do 38 oraz art. 65 a także art 223, art. 229 i art. 231 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, nakazania organowi wykonanie nawierzchni drogi ul. […] w […] i spowodowanie „ujednolicenia możliwości komunikowania się z urzędami przez e-mail”. Ponadto wniósł o zasądzenie odszkodowania, zadośćuczynienia oraz kosztów procesowych. W uzasadnieniu twierdził m.in., że przedmiotową drogę utwardził i wielokrotnie naprawiał, ale została ona zniszczona równiarką.
W odpowiedzi na skargę Wojewoda Pomorski wniósł o jej oddalenie, ewentualnie odrzucenie. Organ wskazał, że skarżący występował o odwołanie z zajmowanych stanowisk sekretarza Gminy […] oraz Naczelnika w Starostwie Powiatowym w Wejherowie i otrzymał stosowne wyjaśnienia, co do właściwości organów w sprawie. Natomiast sprawy dotyczące nawierzchni drogi oraz ujednolicenia sposobu komunikacji miedzy urzędami leżą poza kompetencjami Wojewody. Brak również podstaw do zaspokojenia wskazanych w skardze roszczeń.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. – Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. Nr 153, póz. 1269 ze zm.) – w skrócie p.p.s.a., sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości przez kontrolę działalności administracji publicznej oraz rozstrzyganie sporów kompetencyjnych i o właściwość miedzy organami jednostek samorządu terytorialnego, samorządowymi kolegiami odwoławczymi i między tymi organami a organami administracji rządowej.
Rozwinięcie powyższego przepisu stanowi art. 3 § 2 p.p.s.a., który przewiduje, iż kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na:
1) decyzje administracyjne;
Trzecia kartka druga strona dokumentu.
2) postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie albo kończące postępowanie, a także na postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty;
3) postanowienia wydane w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym, na które służy zażalenie;
4) inne niż określone w pkt 1-3 akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa;
4a) pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach;
5) akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej;
6) akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, inne niż określone w pkt 5, podejmowane w sprawach z zakresu administracji publicznej;
7) akty nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialnego;
8) bezczynność organów w przypadkach określonych w pkt 1-4a.
W myśl natomiast art. 58 § 1 pkt 1 p.p.s.a. sąd odrzuca skargę, jeżeli sprawa nie należy do właściwości sądu administracyjnego.
Zdaniem Sądu żadna z poruszonych przez skarżącego spraw nie należy do kompetencji sądu administracyjnego. Kwestie rozwiązania stosunku pracy oraz odszkodowania mają charakter cywilnoprawny, zaś w sprawie naprawy przedmiotowej drogi nie toczyło się żadne postępowanie administracyjne. Skarżący nie wykazał, aby tak kwestia była przedmiotem planu zagospodarowania przestrzennego. W konsekwencji nie można mówić o bezczynności w rozumieniu art. 3 § 2 pkt 8 p.p.s.a. Niewątpliwe sprawa nie podlega kognicji sądów administracyjnych.
Mając na względzie powyższe Sąd, na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 p.p.s.a., odrzucił skargę.
Pieczęć okrągła z godłem z napisem * WOJEWÓDZKI SĄD ADMINISTRACYJNY * W GDAŃSkU * 6 * |
Na oryginale właściwe podpisy Za zgodność H. Tarnawska Sekretarz Sądowy |